Lättläst
Lättläst
När du träffar en läkare får du berätta vad du har för problem. Läkaren behöver också veta hur länge du haft problemen och om du äter några mediciner. Eller om du har någon i din släkt med liknande problem. Efter det undersöker läkaren dig genom att känna på stället där du tror att något är fel.
Gynekologiskt cellprov tas för att upptäcka cancer i livmoderhalsen. I Sverige kallas alla kvinnor mellan 23 och 64 år till att ta prov med jämna mellanrum. En barnmorska tar cellprovet. Det skickas sen till ett laboratorium där det undersöks. Du får ett brev hem med svaret.
I filmen "Vad är gynekologiskt cellprov?" får du veta vad ett cellprov är och varför det är viktigt att ta cellprov när du får brev om att testa dig.
I filmen "Ska du ta ett cellprov?" får du veta hur provet går till. En barnmorska visar hur det går till när du är hos barnmorskan eller gynekologen.
Mammografi betyder att man fotograferar insidan av brösten. Det görs med en speciell kamera som kallas röntgen. Undersökningen görs för att upptäcka bröstcancer. Alla kvinnor i Sverige erbjuds mammografi under en period i livet. Ungefär hälften av all bröstcancer upptäcks vid mammografi.
I filmen "Vad är mammografi?" får du veta hur mammografi går till. Det är viktigt att göra mammografin när du får brev om att undersöka dig.
Prostatan är en körtel som ligger runt urinröret på män. Cancer i prostatan upptäcks oftast med ett blodprov. Det kallas för PSA-prov. Före 50 års ålder är prostatacancer inte vanligt. Om du är mellan 50 och 75 år kan du be läkaren om att få ta ett PSA-prov. Även om du inte har några tecken som tyder på prostatacancer.
En magnetkamera undersöker insidan av kroppen med hjälp av starka magnetfält. Undersökningen går till så att du får ligga på en brits inuti en cirkelformad apparat. Det gör inte ont. Men man måste ligga stilla, med stöd av kuddar. Det låter ganska mycket under undersökningen. Därför får du ha hörlurar på dig.
Datortomografi är ett vanligt sätt att undersöka om man har cancer. Den används över stora delar av kroppen för att hitta tumörer. Undersökningen går till så att du får ligga på en brits. Sen åker du in i en cirkelformad röntgenapparat. Undersökningen gör inte ont och tar oftast mellan 10 och 15 minuter.
Genom att ta ett vävnadsprov syns det vilka sorts celler som växer i tumören. Provet kallas biopsi. Det kan tas med en tunn nål där celler sugs ut via nålen. Cellerna stryks sedan ut på en glasskiva som torkas och färgas. Då syns syns de i ett mikroskop.
Det går också att använda en lite tjockare nål. Då får man ut en liten bit av tumören som kan undersökas i mikroskopet. Huden brukar bedövas innan. Provtagningen brukar inte göra ont. Ibland behöver läkaren hjälp av röntgen för att styra nålen så den hamnar rätt.
Hittade du informationen du sökte?
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.