Lättläst
Lättläst
Här förklarar vi vad cancer är och hur cancer börjar i kroppen.
Det finns en massa celler i kroppen. Cellerna har olika uppdrag. Cellerna i blodet ser till exempel till att syre kommer ut till kroppens olika delar. Cellerna i magen och tarmarna gör så att du kan smälta maten. Cellerna i njurarna renar blodet.
När en cell blir gammal och dör, ersätts den strax med en ny, precis likadan cell. Den nya cellen utför samma viktiga arbete som den gamla.
I kroppen bildas hela tiden nya celler. Det sker genom att cellerna delar sig.
Ibland börjar en frisk cell göra fel. Den vet inte när det är dags att sluta dela sig.
De nya cellerna sköter inte sina uppdrag som de ska. De fortsätter att dela sig.
Fler och fler celler bildas och efter en tid har de blivit till en liten klump av celler. Den klumpen kallas tumör.
Tumören fortsätter att växa och till slut är den så stor att man kan se eller känna den.
En tumör kan vara godartad, då är det inte är cancer. Eller så är den elakartad, då är det cancer.
Cancer kan sprida sig till fler ställen i kroppen. Då blir det svårare att ta bort cancercellerna. Därför är det viktigt att gå till läkaren om du har tecken på cancer.
Hittade du informationen du sökte?
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.