Bilskatten bakom järnridån

Ålfiskerättigheter, drottning Desirees flygel och 200 kossor är några av de saker som genom åren testamenterats till Cancerfonden. Men få saker har haft en sån bakgrundshistoria som bilen från 1934 som hittades i en lada bakom järnmuren på 70-talet.

1970 begav sig två bilentusiaster, Alf Johansson och Birger J. Nilssen ut på en upptäcksresa bakom järnridån i jakt på historiska bilar. Med en passion för klassiska fordon och med Nilssens nyligen förvärvade "skrotmetalllicens" i handen, hoppades de hitta något spektakulärt.

Legendarisk bilskatt i ladan

Det de inte visste då var att deras resa skulle leda dem till en av de mest legendariska bilskatter som bilvärlden sett.

Efter att ha följt spåren genom Polen och besökt olika samlare återvände de till Poznan, där de hade hört talas om något intressant från en lokal mekaniker. Mekanikern pekade dem i riktning mot en avlägsen plats med en förfallen lada.

Bil från 1934
Mercedesexperten Jan Melin hittade fotografier av bilen från 1930-talet i Berlin. På denna bild syns registreringsskylten från Berlin.

Nyfikna klev de in i den ödsliga ladan och där, bland damm och skräp, fick de sin första glimt av det som skulle visa sig vara en av bilhistoriens mest eftertraktade skatter – en Mercedes-Benz 500 K Spezial Roadster från 1934. Man tror att bilen blivit konfiskerad av ryssarna under de sista kaotiska dagarna av andra världskriget och hamnat i ladan när den gått sönder.

Hjärtat bultade av spänning

Nilssen berättade senare att deras upptäckt på den iskalla vinterdagen fick deras hjärtan att bulta av spänning. Den grandiosa bilen, noga isärplockad och redo för att förvandlas till en bruksbil, var allt de kunnat drömma om.

Men det var inte meningen att det historiska fyndet skulle bli en bruksbil i Polen.

Johansson och Nilssen insåg snabbt värdet av fyndet och efter en snabb överblick av bilen, där de noterade att de flesta delarna fanns kvar, var de snabba att slå till på det erbjudande som familjens ägare presenterade.

Svartvit bil
Den, i original, mörkgrå karossen med gröna accenter var designad av den berömda karosserifirman Sindelfingen och bar Spezial Roadster-emblemet, en beteckning som reserverades för de mest exklusiva och specialbyggda Mercedes-modellerna.

Genom sina kontakter lyckades Johansson och Nilssen få bilen officiellt exporterad till Sverige. De visste att de hittat en ovanlig skatt och en noggrann restaurering påbörjades. Under arbetet hittade de detaljer som bekräftade bilens originalitet inklusive "vattenfalls"-grillen och kromdetaljerna på sidorna och bakhjulen.

Arkiv avslöjade bilens historia

Men det var först efter ytterligare forskning från en auktoritet inom 8-cylindriga bilar, Jan Melin från Sverige, som den exakta historien bakom bil nummer "105136" avslöjades.

Melin, som tillbringat år med att dokumentera förkrigstidens Mercedes-Benz-bilar, lyckades genom tålmodigt arbete spåra bilens ursprung tillbaka till dess första dagar.

Märke med nummer på i bil
Originalmärket från karossfirman Sindelfingen.

Melin bekräftade att bilen var en av de tidigaste Mercedes-Benz 500ks och att den hade uppgraderats till en 540K-motor 1936. Den då mörkgrå karossen med gröna accenter var designad av den berömda karosserifirman Sindelfingen och bar Spezial Roadster-emblemet, en beteckning som reserverades för de mest exklusiva och specialbyggda Mercedes-modellerna.

Under huven satt en kraftfull 5-liters motor som gav bilen en topphastighet på över 180 kilometer i timmen, en imponerande siffra för den tiden.

Bild på motor på bil från 1934
Under restaureringen upptäckte Melin att bilen hade fått den större 540 K-motorn och hade också de matchande ventilerade motorluckorna som monterades på 540 K-modellerna. I Daimlers arkiv hittade han korrespondens mellan Sack och Mercedes-Benz där denna fabriksuppgradering diskuterades.

Genom sin kunskap och tillgång till Deimlers och Mercedes-Benz arkiv kunde Melin fastställa att "105136" var en av de allra första 500 K-modellerna som byggdes och att den ursprungligen beställdes av Dr. Alfons Sack från Berlin.

Sack, en framstående advokat och medlem i nazistpartiet är mest känd för att ha representerat både Joseph Goebbels på 1920-talet och en av de anklagade för Riksdagshusbranden, der Reichstagsbrand, i Berlin, 1933.

Specialanpassad design

Den här bilen var den sjätte producerade 500 K i tillverkningsordningen och var så tidig i tillverkningsprocessen att dokument anger att ordern ändrades från en 380-modell till den senaste 500 K-modellen. Det bevisade att bilen var unik redan från början och hade fått en specialanpassad design enligt Sacks önskemål.

Röd bil
Ägaren bad Melin att måla bilen röd med en inredning i tan-läder. Bilen placerades sedan i ett privat museum i Småland i över 40 år, tills dess att bilens ägare bestämde sig för att donera den till Cancerfonden och Alzheimerfonden.

Efter att ha genomgått noggrann restaurering och dokumentation blev "105136" återfödd till sin forna glans på 1990-talet. Ägaren, Bengtsson var smålänning och hade inte lika extravagant smak som advokat Sack hade.

Fyra decennier i Småland

Han bad Melin att måla bilen röd med en inredning i tan-läder. Bilen placerades sedan i ett privat museum i Småland i över 40 år, tills dess att bilens ägare bestämde sig för att donera den till Cancerfonden och Alzheimerfonden.

Efter att bara använt bilen några få gånger bestämde sig ägaren, som började bli till åren, för att skänka bilen till välgörenhet.

I en intervju efter den generösa donationen fick han frågan om han efter sin långa historia med bilen kommer sakna den.

Han svarade "Nej, jag har funderat på det ganska länge faktiskt. Vad slutet för bilen ska bli. Jag räknar inte med att jag kommer leva alltid. Jag saknar den inte. På sätt och vis är det faktiskt är en belastning att ha en sådan bil också".

Auktionen av bilen gav 28.7 miljoner till forskning

Mannen från Ljungby donerade bilen till Cancerfonden och Alzheimersfonden som i sin tur tog hjälp och auktionerade ut bilen i Tyskland.

Där betalade en köpare 28,7 miljoner kronor för bilen, vilket gav 19 miljoner kronor (75 procent) till Cancerfonden och 6 miljoner kronor (25 procent) till Alzheimerfonden. 

Bilen har sedan 2014 sålts ett flertal gånger på auktioner i Europa, USA och Monaco. 

Fakta

  • 1934 Mercedes-Benz 500/540K Spezial Roadster

  • Chassinummer: 105136

  • Motornummer: 105136

  • Cylindervolym: 5,4 l.

  • 8-cylindrig överliggande ventilmotor med Roots-kompressor

  • 100 hk (160 hk med kompressorn)

  • 4-växlad manuell växellåda

  • Trumbromsar med hydraulisk servo

  • Oberoende hjulupphängning med dubbla länkarmar

Så enkelt skriver du ett testamente

Att ge en gåva till Cancerfonden i ditt testamente är ett sätt att bidra till livsviktig forskning. Här berättar vi hur du skriver ett testamente och svarar på vanliga frågor.

Läs mer om testamente


Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.